Når jeg er i Bergen, kan jeg konsentrere meg om musikken min.
Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen ønsker å bidra til utviklingen av fremragende unge musikere i Bergen og Norge og har støttet Professor Jiri Hlinka pianoakademi siden 2018. Akademiet tilbyr intensiv pianoundervisning av høy kvalitet med noen av Norges dyktigste pianister. Opptil tre piano-mesterklasser per år holdes i bygningen til Rasmussen-samlingen (tidligere Reksten-samlingen) i Bergen.
Bygningen huser også en omfattende samling av kunstverk og orientalske tepper.

Foto: Anja Hegen, SKGJ
Studentene får kost og losji dekket (deltakerne betaler reisen selv) og kan øve fritt på et av bygningens flere flygeler fra prestisjetunge merker som Bechstein eller Steinway. Blant akademiets faste kunstneriske rådgivere er Leif Ove Andsnes, Håvard Gimse og Christian Ihle Hadland, som jevnlig inviterer internasjonale pianister som gjesteprofessorer. Til mesterklassen i november er Julia Mustonen-Dahlkvist (instituttleder piano på Musikhögskolan Ingesund ved Karlstad Universitet) invitert som gjesteprofessor.
For første gang ble to unge studenter fra Nasjonalt klavertiltak (et nasjonalt talentprogram for unge klassiske pianister mellom 12 og 19 år) invitert til mesterklassen i september som hospitanter, hvor de fikk lytte til mesterklassene, øve på flygelene og motta en-til-en-undervisning fra en kunstnerisk rådgiver.
Bak kulissene organiserer daglig leder for Jiri Hlinka pianoakademi mesterklassene og bistår studentene under oppholdet. Laila Nordø hadde stillingen frem til 2024, nå har hennes kollega Ole Albrekt Nedrelid tatt over.

Foto: Anja Hegen, SKGJ
Studentene ved pianoakademiet kommer vanligvis fra hele verden og får tid til å finpusse ett eller flere pianostykker etter eget valg med hver av de tre eller fire kunstneriske rådgiverne under oppholdet. De kan også delta i et sosialt program som for eksempel inkluderer besøk på klassiske konserter i Grieghallen.

Foto: Anja Hegen, SKGJ
Men hva synes studentene om å delta på mesterklasser i Bergen, hvorfor søker de og hva kan få dem til å komme tilbake? Vi intervjuet to deltakere fra mesterklassen i september 2025:
Jan Škrobánek er fra Tsjekkia og studerer for tiden til en mastergrad i piano ved Sibelius-Akademiet (SibA) i Helsinki, Finland.
Oskar Abel V. Halvorsen har en mastergrad i piano fra Norges musikkhøgskole (NMH) i Oslo og studerer for tiden for en mastergrad i komposisjon i Wien.
Hvordan fikk de vite om mesterklassene, og hvorfor meldte de seg på?
Jan er en førstegangs-deltaker som opprinnelig hørte om mesterklassene for et par år siden i hjembyen Praha, hvor professor Jiri Hlinka fortsatt er høyt verdsatt som musikklærer. Jan ønsket å møte likesinnede og få nye innsikter i sitt spill, så annonsen for den aktuelle mesterklassen kom akkurat til rett tid. Han setter pris på opplevelsen av å møte nye lærere som har en annen undervisningsstil enn pedagogene ved SibA.
Selv om deltakerne må betale en liten avgift for å delta, er han enig med Oskar i at det ikke er dyrt å delta på mesterklassen sammenlignet med lignende klasser andre steder, og at det å ha overnatting og mat inkludert på stedet fjerner stresset med å tenke på dette i en tid som bør vies til kunstnerisk utvikling. Begge nevner at de opplevde at talent var viktig i utvelgelsesprosessen, ikke studentens betalingsevne, noe som fremmer like sjanser for alle.
Oskar har allerede deltatt på flere mesterklasser i Bergen og er glad for å gjenoppta kontakten med sine tidligere pianolærere fra Oslo, noe han føler lar ham fortsette den pianorelaterte delen av utdannelsen sin. Han ser det som en fordel at den faste gruppen av kunstneriske rådgivere fra Norge endrer seg svært lite. Lærerne ved NMH fortalte ham om mesterklassene, og nå prøver han å delta regelmessig, fordi han føler at kvaliteten på undervisningen og oppfølgingen han får av lærerne er så hjelpsom.
Har de forslag til hvordan mesterklassene kan bli enda bedre?
Når de blir spurt om hva de ønsker å endre, må Oskar og Jan tenke seg om en stund. Det eneste de ønsker seg, er at timene kunne vært litt lengre. For øyeblikket jobber hver kunstnerisk rådgiver med elevene sine i 45 minutter, noe som ifølge de unge musikerne går altfor fort.
Begge er også enige om at miljøet i Rasmussen-samlingen er unikt, med store saler og kunstverk som skaper inspirerende omgivelser. De spøker også om et spøkelse som kanskje hjemsøker salene om natten og spiller piano, men som ingen har sett ennå.
Hvilket råd ville de gi til unge studenter eller sitt yngre jeg?
Jan ler og sier at han ville fortalt sitt yngre jeg at han ikke skulle være redd for å satse på en karriere innen musikk og ta øvingen på alvor. Oskar mener at mer tålmodighet, å la talentet utvikle seg og være åpen for nye muligheter er gode råd både til sitt yngre jeg og til andre musikere.
Neste mesterklasse finner sted 24.–30. november på Rasmussen-samlingen. Alle er velkomne til å lytte, og inngangen er gratis. Programmet og deltakerne vil bli publisert på pianoakademiets nettside.
Lenker:
Bildet på forsiden: Mesterklasse med pedagog Christian Ihle Hadland. Foto Anja Hegen SKGJ