Rosendal kammermusikkfestival 2025
Stiftelsen har støttet Rosendal kammermusikkfestival siden etableringen i 2016. Nå var det siste gang den populære festivalen fant sted i idylliske omgivelser i Hardangerfjorden.
Den siste Rosendal Kammermusikkfestival gikk av stabelen 6.-10. august 2025 i Rosendal i Hardangerfjorden. Kunstnerisk direktør Leif Ove Andsnes skrev i en pressemelding i vår at han ønsker å jobbe med nye prosjekter fremover. Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen har støttet festivalen siden starten i 2016 og det var kun ett år under Corona-pandemien at festivalen måtte avlyses.
Festivalen ble fort populært i inn- og utlandet på grunn av sin høye kvalitet og intimitet sammen med de vakre omgivelsene. Alle festivalene har hatt overordnete tema der hovedkomponistens musikk ble rammet inn med foredrag og noen ganger kunstutstillinger og kontrastert med verk fra andre musikere. De senere årene har festivalen også prøvd å åpne seg for alle innbyggerne med flere konsertsteder og en pub om kvelden. Tidligere festivaltema var for eksempel Schubert, Mozart eller Beethoven og årets tema var «Grieg i Hardanger», der det blant annet også var fremføringer av verk fra festivalkomponisten Knut Vaage samt en hyllest til den franske komponisten Maurice Ravel som hadde 150 års jubileum siden hans fødsel og den russiske komponisten Sjostakovitsj som døde for 50 år siden.
Også i år ble kammermusikkfestivalen anmeldt og omtalt i en rekke nasjonale og internasjonale medier. NRKs musikkritiker Eystein Sandvik skrev at festivalen har blitt kjent som en av de mest unike festivalopplevelsene innen kulturfeltet og roser Leif Ove Andsnes for hans interpretasjoner av både Griegs og Geirr Tveitts klavermusikk. Den internasjonale nettsiden for klassisk musikk, opera og dans Bachtrack skriver at det var en «Spectacular swansong for the Rosendal Chamber Music Festival» og trekker frem flere fremføringer som høydepunkter, for eksempel avslutningsstykket Workers Union av den nederlandske komponisten Louis Andriessen der kun rytmen er gitt av komponisten, slik at musikerne kan vise frem sin evne til samspill. Den norske nettsiden Klassisk musikk omtalte festivalen som «den beste leirskolen en musiker kan få» og trakk spesielt frem hvordan musikerne kan spille både i faste ensemble og har muligheten å lage nye grupper til samspill under festivalen. Anmelderen syntes at fremføringen av Mendelssohns strykekvartett nr. 2 i a-moll var spesielt vakker og virkningsfull. Artikkelen viser også synspunkter fra noen musikere som liker at det er lagt godt til rette for kontakt og samspill, siden man bor og spiser sammen under festivalen. Den spanske nettsiden scherzo skriver at de vakre omgivelsene og den høye kvaliteten av fremføringene gjør festivalen enestående i verden. Anmelderen nevner mange unge talenter som var på scenen i år, som fiolinisten Johan Dalene, bratsjisten Timothy Ridout, cellisten Julia Hagen og pianistene James Baillieu og Yulianna Avdeeva. I likhet med flere andre anmeldere trekkes det også frem at Andsnes ikke bruker festivalen for å promotere seg selv, men at han er en del av teamet og løfter frem sine medmusikere. Anmelderen fra den tyske avisen «Die Welt» likte godt at den tyske byen Leipzig var hedret som utdanningssted for musikere som Grieg, Nils W. Gade og Geirr Tveitt. Verkene til komponisten Mendelssohn var for eksempel inspirasjon for Grieg.
Festivalen bidro til at den historiske Riddersalen på Baroniet ble rehabilitert og utstyrt med nytt lydanlegg. Det skal nå lages en dokumentarfilm om festivalen med støtte fra stiftelsen der utgivelsesdato ikke er kjent enda.
Alle bildene ble tatt av Liv Øvland.
Lenker til mediesaker
NRK NRKs omtale av årets festival
Bachtrack «Spectacular swansong for the Rosendal Chamber Music Festival»
Klassisk musikk Klassisk musikk omtale «den beste leirskolen en musiker kan få»
Scherzo omtale på nettsiden scherzo